Istota zarządzania przedsiębiorstwem

Przedsiębiorstwa powstają po to, aby zaspokajać określone potrzeby odbiorców, wykorzystując w tym celu będące w ich dyspozycji zasoby kapitałowe, rzeczowe i pracownicze i działając tak, aby właścicielom, kadrze kierowniczej (menedżerom) oraz pozostałym pracownikom przedsiębiorstwa zapewnić dochody, a przedsiębiorstwu możliwości rozwoju.

Potrzeby odbiorców przejawiają się na rynku, konieczne jest zatem badanie popytu od strony ilościowej i jakościowej, życzeń i preferencji odbiorców, a także ich zachowań przy podejmowaniu decyzji związanych z zakupem. Decyzje przedsiębiorstwa, co produkować, ile, jak i kiedy są w głównej mierze pochodną informacji płynących z rynku. Przedsiębiorstwo może więc dostosowywać się do potrzeb odbiorców, ale może też je kreować, wprowadzając nowe wyroby, zaspokajające nie znane wcześniej potrzeby. Z rynku płyną również informacje dotyczące sytuacji konkurencyjnej, podaży tych samych lub podobnych wyrobów, a także ich substytutów. Na rynku przejawiają się też działania dostawców, zaopatrujących przedsiębiorstwa w środki produkcji.

Zarządzanie przedsiębiorstwem będziemy zatem rozumieć jako celowe podejmowanie przez odpowiednie osoby (organy i kadrę kierowniczą) decyzji prowadzących – dzięki wykorzystaniu posiadanych zasobów – do osiągania założonych celów lub też celowe dysponowanie zasobami, a ściślej: ustalanie celów i powodowanie, aby były one osiągnięte.1

Zarządzanie przedsiębiorstwem to docelowe oddziaływanie na zespół pracowników albo poszczególnych wykonawców w celu wykonywania zadań i osiągnięcia określonych celów.

Zarządzanie można zdefiniować jako zestaw działań (obejmujący planowanie i podejmowanie decyzji, organizowanie, prowadzenie tj. kierowanie ludźmi i kontrolowanie) skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, rzeczowe i informacyjne) i wykonywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.2


1 „Podstawy nauki o przedsiębiorstwie pod redakcją Jana Lichtarskiego”, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław 1999r., s. 183.

2 Ricky W. Griffin „Podstawy zarządzania organizacjami”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996r., s. 38.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s