Cele zarządzania

Podstawowym celem zarządzania jest zapewnienie sprawnego i skutecznego osiągnięcia celów przedsiębiorstwa. Skuteczność zarządzania przejawia się wtedy, gdy przedsiębiorstwo osiąga przewidziane cele, a sprawność, gdy wykorzystuje swoje zasoby mądrze i bez marnotrawstwa.

Z pojęciem zarządzania przedsiębiorstwem trwale związana jest osoba, określana jako kierownik, menedżer.

Menedżer to osoba, która odpowiada przede wszystkim za realizację procesu zarządzania.1

Wśród wielu definicji zarządzania ustalić można co najmniej dwa podejścia:

● instytucjonalne oraz,

● funkcjonalne.

Zarządzanie pojmowane instytucjonalnie oznacza grupę osób, której powierzono w przedsiębiorstwie uprawnienia do wydawania poleceń.

Podejście funkcjonalne oznacza natomiast czynności (funkcje) mające na celu kierowanie wszystkimi działaniami niezbędnymi do realizacji zadań przedsiębiorstwa, które muszą być zrealizowane, jeśli chce ono osiągnąć swoje cele. W praktyce te dwa podejścia występują nierozłącznie.


1 Ricky W. Griffin „Podstawy zarządzania organizacjami”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996r., s. 38.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s