Misja i główne cele przedsiębiorstwa

Cel generalny przedsiębiorstwa – MISJA – związany jest z wyszczególnieniem wizji przyszłości i długofalowych kierunków działania. Misja wynika z historii, aktualnych preferencji, otoczenia rynkowego, zasobów.

Przedsiębiorstwo może rozważać przyjęcie następujących celów głównych:

● ekonomiczne (zysk, rentowność);

● finansowe (płynność finansowa, zdolność kredytowa, samofinansowanie, struktura kapitału);

● rynkowe (obrót, udział w rynku, pozycje rynkowe, nowe rynki);

● socjalne (bezpieczeństwo socjalne, satysfakcja z pracy, integracja społeczna, rozwój kadr);

● związane z władzą i prestiżem (niezależność, wizerunek, prestiż, wpływy społeczne i polityczne).

Głównym celem przedsiębiorstwa jest maksymalizacja (optymalizacja) zysku poprzez zdobywanie klientów i ich lojalności wobec organizacji.

W wyniku porównania przez klienta cech produktu z jego oczekiwaniami następuje stan zadowolenia lub jego brak. Zadowolenie klienta wynika ze swoistego łańcucha wartości, składającego się w pierwotnych działaniach z przekazywania surowców do przedsiębiorstwa, ich przetwarzania, przekazywania na rynek w nowej postaci, handlowania nimi oraz świadczenia dodatkowych usług. Sukces w gospodarce osiąga się przez dodawanie wartości, a nie przez pomniejszanie tej, którą osiągają konkurenci; opiera się to na zdolności do wyróżniania się, a nie na zdolności niszczenia.

Wyróżniamy następujące podstawowe koncepcje marketingowe: orientacji na klienta, zyskowności i integracji działań marketingowych.

Przedsiębiorstwo określa różne cele. Cele należy wyznaczać dla każdego działu z osobna. Ponadto poszczególne cele działowe muszą być wzajemnie sprzężone. Pojęcie „sformułowanie celów” stosuje się w określaniu wszystkich celów przedsięwzięcia. Najczęściej duże cele przedsiębiorstwa dzieli się na małe, wymierne zadania, a odpowiedzialność za ich osiągnięcie powierza się grupom pracowników, względnie jednemu z nich.

Przedsiębiorstwo nie może efektywnie działać nie znając odpowiedzi na pytania:

● jak można stale pozyskiwać nowych klientów?

● jakie pytania i oczekiwania kierują klienci do przedsiębiorstwa?

● jak zachowuje się konkurencja?

● jaki jest potencjał przedsiębiorstwa użyteczny w zaspokajaniu potrzeb klientów?

● jakie sposoby i środki należy zastosować, aby pozyskać nowych klientów?

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s