Elementy zarządzania w przedsiębiorstwie

Zarządzanie przedsiębiorstwem stanowi kompozycję czterech podstawowych funkcji: planowania, organizowania, motywowania i kontrolowania. Funkcje te stanowią myśl przewodnią procesu zarządzania. Funkcje zarządzania przedsiębiorstwem oznaczają zbiory rozłącznych czynności, pogrupowanych w określony sposób.

W praktyce funkcje zarządzania nie zawsze pojawiają się w chronologicznym szyku. Nie jest tak, że menedżerowie (kierownicy) planują w poniedziałek, podejmują decyzję we wtorek, organizują w środę, kierują ludźmi w czwartek i kontrolują w piątek.1

Logicznym punktem wyjścia klasycznego procesu zarządzania jest planowanie, tzn. rozważanie tego, co należy osiągnąć i jak najlepiej to uczynić. Chodzi więc przede wszystkim o wyznaczenie celu, rozwinięcie przyszłych opcji działania i wybór spośród nich.2 Planowanie jest projektowaniem przyszłości, jakiej pragniemy, oraz skutecznych środków jej realizacji. Kluczowym zagadnieniem w procesie planowania jest sformułowanie celów działania, ich wagi i hierarchii. Przedmiotem planowania są:

● cele, do których podmiot gospodarczy ma zmierzać,

● metody realizacji tych celów,

● niezbędne zasoby, a także sposoby ich pozyskiwania,

● działania, czas i miejsce ich wykonywania.


1 Ricky W. Griffin „Podstawy zarządzania organizacjami”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996r., s. 39.

2 H. Steinmann, G. Schreyögg „Zarządzanie. Podstawy kierowania przedsiębiorstwem“, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1995r., s. 21

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s