Kompetencje menedżera

Kierowanie jest to proces planowania, organizowania, przewodzenia i kontrolowania działalności członków organizacji oraz wykorzystania wszystkich innych jej zasobów dla osiągnięcia ustalonych celów. Kierowanie określane jest jako proces dlatego, że wszyscy kierownicy podejmują pewne wzajemnie powiązane działania dla osiągnięcia pożądanych celów. Kierownicy korzystają z „wszystkich” zasobów organizacji – pieniędzy, wyposażenia, informacji, a nie jedynie ludzi – do osiągnięcia celów. Jednak ludzie są najważniejszym zasobem każdej organizacji.1

Kierowanie jest sztuką realizowania czegoś za pośrednictwem innych ludzi. Jest to oddziaływanie informacyjno-decyzyjne aparatu zarządzającego. Kierowanie jest działaniem kierownika , które powoduje zachowanie kierowanych zgodne z celem organizacji.2

Kierowanie w powyższym rozumieniu, czyli kierowanie ludźmi, zmierza do osiągnięcia celów organizacji lub jednostki przez ludzi.

Kierownicy w zależności od rodzaju i charakteru organizacji różnie są nazywani: prezes, szef, mistrz, komendant, brygadzista, dowódca, kierownik, menedżer itp. Każdemu z pełniących rolę kierowniczą przypisane są zakresem obowiązków lub treścią umowy, określone zadania, prawa i obowiązki. Ponadto kierownik ponosi moralną odpowiedzialność za kierowanych i realizację zadań. Kierownik powinien być wzorem obowiązkowości, dokładności, sumienności i lojalności wobec firmy i grupy, której przewodzi. Od tego bowiem jak jest postrzegany kierownik zależy często stosunek kierowanych do pracy.3

Zadaniem menedżera jest rozwiązywanie problemów organizacyjnych i podejmowanie jak najtrafniejszych decyzji umożliwiających rozwój organizacji, czyli sprostanie przez nią wyzwaniom otoczenia.

Kompetencja to zdolność do wykonywania czegoś, co jest potrzebne, posiadanie umiejętności zadaniowych. Kompetentny menedżer to człowiek, który bardzo dobrze wykonuje swoją pracę i czyni to w optymalnym czasie oraz zgodnie z przyjętymi standardami. Potrafi w tym celu wykorzystać posiadaną wiedzę i umiejętności. Kompetencje wyróżniające najlepiej działających menedżerów:

● zarządzanie celami i działaniami,

● kierunkowanie podwładnych,

● zarządzanie zasobami ludzkimi,

● przywództwo.4


1 James A.F. Stoner, Charles Wankel „Kierowanie”, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1994r., s. 23.

2 Waldemar Bańka „Zarządzanie personelem – teoria i praktyka”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2000r., s. 44.

3 Waldemar Bańka „Zarządzanie personelem – teoria i praktyka”, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2000r., s. 44, 45.

4 Ewa Masłyk-Musiał „Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2000r., s. 111.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s