Władza w organizacji

Każda władza opiera się na wynagradzaniu, przymusie, sympatii, przepisach prawa, wiedzy i informacji, a także na protekcji wpływowych osób. Nie jest ona – jak się powszechnie uważa  – związkiem negatywnym , lecz jest potrzebna do uregulowania współżycia i współpracy w organizacji, kształtowania wzajemnych stosunków i do samorealizacji.

W organizacji władza może występować w kilku postaciach , a mianowicie jako:

–  władza wymuszania – która polega na czynieniu podwładnemu określonych dolegliwości, takich jak: obniżenie stopnia służbowego, przeniesienie na inne stanowisko wbrew jego woli, wstrzymanie premii – takie stosowanie władzy na charakter negatywny;

–  władza nagradzania – polega na przyznawaniu, nagród, premii lub wykonywaniu symbolicznych gestów wyrażających uznanie;

– władza legalna – polegająca na przekonaniu podwładnego, że przełożony ma prawo wpływać na jego postępowanie i kontrolować go, a on ma obowiązek podporządkować się temu;

–  władza odniesienia – opierająca się na chęci identyfikowania się podwładnego z charyzmatycznym przywódcą, postępując zgodnie z jego wskazaniami;

–  władza eksperta – opiera się na przeświadczeniu podwładnego, że przełożony posiada szczególna wiedzę, doświadczenie, które mogą być przydatne  w zaspakajaniu jego potrzeb;

–  władza przedstawicielska – polega na współdziałaniu szeregu osób z przełożonymi w rozwiązywaniu problemów, konfliktów. Władza ta trwa tak długo, jak długo przełożony radzi się swoich podwładnych i zmierza w pożądanym przez nich kierunku a kończy się zaś wtedy, gdy zdominuje on grupę i zacznie realizować swoje cele w jej imieniu.

Zdaniem J. Leona i J. Frąckiewicza[1] zarówno w  przeszłości jak również i współcześnie wielu „rządzących” zdobywa władzę „siłą militarną” lub dzięki zakulisowym machinacjom, przekupstwu, szantażowi. Tak długo, jak posiadają „oni” tę siłę militarną lub finansową, nikt nie może pozbawić „ich” tego „prawa” do podejmowania działań lub użytkowania zasobów.


[1] John Leon, Jan Frąckiewicz (2000), ”Poradnik sprawnego i efektywnego kierowania”, Warszawa, Wyd. Antyk, s 205

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s