Dobór czynnika ludzkiego

Efektywne zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji funkcjonującej w warunkach zmieniającej się gospodarki i nie tylko – w warunkach współczesnej gospodarki w ogóle – wymaga jasnego określenie strategii personalnej. Jeden z jej obszarów obejmuje szeroko rozumiany rozwój „potencjału pracy”.[1] Wiąże się on z jednej strony z zapewnieniem organizacji odpowiedniej ilości personelu o kwalifikacjach pozwalających jej realizować przyjęte cele, a z drugiej – z ciągłym doskonaleniem kwalifikacji już zatrudnionych pracowników, wzrostem ich motywacji do pracy po to, by ich umiejętności i zaangażowanie pozwalały efektywnie realizować powierzone zadania. Plany strategiczne obejmują tu określenie kierunków doskonalenia potencjału zatrudnionego personelu. W działaniu plany te przekładają się na decyzje dotyczące typów i rodzajów szkoleń niezbędnych do lepszego dostosowania wiedzy i umiejętności pracowników do zmieniających się potrzeb oraz określenie przydatności konkretnego pracownika dla firmy w dłuższym okresie czasu.

Każdemu kandydatowi na pracownika Z.P.C. „Magdalenka” stawia się konkretne wymagania co do wykształcenia, umiejętności czy praktyki zawodowej. Każde stanowisko w firmie ma również przydzielone zadania oraz zakres uprawnień.

  1. Kierownicy:

a) kierownik ds. organizacyjnych i zbytu:

  • wymagania: wykształcenie wyższe kierunkowe, 4 lata stażu;
  • zadania: wyznaczanie strategii działania kierowanego działu i nadzór nad jej wykonaniem; nadzór nad polityką personalną w swoim dziale; organizacja kontraktów i przetargów,
  • uprawnienia: podpisywanie umów handlowych z odbiorcami, zatrudnianie, zwalnianie i awanse pracowników (przy akceptacji właścicieli).

b) kierownik ds. Technologicznych:

  • wymagania: wykształcenie wyższe – technolog produkcji, żywienia, 4 lata stażu,
  • zadania: nadzorowanie i kontrola poprawności produkcji w zakładzie, nadzór nad polityką personalną w swoim dziale,
  • uprawnienia: zmiana linii technologicznych i wprowadzanie nowych produktów do produkcji (przy akceptacji właścicieli), zwalnianie i awanse pracowników (przy akceptacji właścicieli).

c) Kierownik ds. Promocji i Kontaktów z Klientami:

  • wymagania: wykształcenie wyższe, 2 lata praktyki na podobnym stanowisku,
  • zadania: dbanie o wizerunek firmy na zewnętrz, utrzymywanie stałych kontaktów ze strategicznymi klientami,
  • uprawnienia: podpisywanie umów z nowymi kontrahentami, ustalanie strategii promocji firmy i jej wdrażanie.

d) Kierownik Sklepów:

  • wymagania: wykształcenie co najmniej średnie, 3 lata praktyki w branży (chętnie na podobnym stanowisku),
  • zadania: dbanie o sprawne funkcjonowanie i wizerunek sklepów firmowych, nadzorowanie sprzedawców,

Czas pracy kierownika jest nienormowany, wymagana jest dyspozycyjność i umiejętność podejmowania samodzielnych decyzji.

  1. Dział księgowości:

a) Księgowy

  • wymagania: wykształcenie wyższe kierunkowe, 3 lata stażu na stanowisku księgowego,
  • zadania: bieżąca rejestracja operacji gospodarczych, prowadzenie rachunkowości, w tym opracowywanie planu kont i zasada księgowania; prowadzenie ksiąg pomocniczych i ewidencji; obliczanie podatku dochodowego od osób prawnych i wypełnianie deklaracji podatkowych; rozliczanie podatku VAT; ustalanie wyniku finansowego; opracowywanie sprawozdań finansowych firmy dla kierownictwa i właścicieli;
  • uprawnienia: przydzielanie zadań podległym pracownikom, dokonywanie kontroli dokumentów księgowych,

b) fakturzystki:

  • wymagania: wykształcenie średnie,
  • zadania: fakturowanie i przyjmowanie gotówki do kasy, kontrola banknotów, przekazywanie nadmiaru gotówki do banku, utrzymywanie stałego pogotowia kasowego,
  • odpowiedzialność: za zgodność przekazywanej gotówki z wydrukiem kasowym, bezpieczeństwo gotówki i dokumentów kasowych w miejscu pracy,

Czas pracy w dziale księgowym jest normowany, ma charakter zmianowy, prac wymaga stałego napięcia uwagi, cechuje się znaczną monotonią.

  1. Kierowcy i konwojenci:
  • wymagania: prawo jazdy kat. C, dyspozycyjność;
  • zadania: dostarczanie produktów firmy do odbiorców, odbiór gotówki z utargu od sprzedawców i dostarczanie go do siedziby firmy lub do banku,

Czas pracy normowany o charakterze zmianowym.

  1. Piekarze i cukiernicy:
  • wymagania: wykształcenie średnie kierunkowe, 6 lata praktyki,
  • zadania: produkcja wyrobów, nadzór nad pracą uczniów

Czas pracy normowany o charakterze zmianowym.

  1. Sprzedawcy:
  • wymagania: wykształcenie średnie,
  • zadania: wydawanie towaru i inkasowanie należności, wydawanie paragonu, kontrola zgodności kodów paskowych, przekazywanie nadmiaru gotówki do banku lub konwojentom (kierowcom),
  • odpowiedzialność za: zgodność przekazywanej gotówki z wydrukiem komputerowym, bezpieczeństwo gotówki i dokumentów na stanowisku sprzedawcy.

Czas pracy normowany o charakterze zmianowym.[2]


[1] A. Pocztowski, Zarządzanie zasobami ludzkimi, studia przypadków, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Biznesu, Nowy Sącz 1998, s.114.

[2] Opracowanie własne na podstawie dokumentacji Z.P.C. „Magdalenka”

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s