Problemy menedżera w zarządzaniu personelem – motywowanie i wynagradzanie pracowników

Podejmowanie jakiegokolwiek zadania mogą poprzedzać jeden lub kilka motywów. W teorii i praktyce organizacji wiadomo, że efektywność pracy personelu zależy w niemałym stopniu od poziomu motywacji. Kierownicy różnych szczebli zarządzania w zasadzie wiedzą, że podwładni reagują na pochwały i zachęty – wyrażane zarówno słowami, jak i przy pomocy rozmaitych premii czy nagród finansowych.

Kierownicy niezależnie od tego, w jakim stopniu zdają sobie z tego sprawę, wpływają stale na zachowania pracowników swoim stylem pracy, postawami, zachowaniami itd.

Na poziom motywacji indywidualnego pracownika wpływa wiele czynników, co więcej równie ważne są ich wzajemne oddziaływania. Do najważniejszych należą potrzeby indywidualne, organizacyjne zachęty (nagrody, płace, wyróżnienia) i percepcja czyli inaczej subiektywna wartość przypisywana nagrodom, reakcjom przełożonych na poziom wykonania zadań. Inaczej mówiąc główne czynniki dotyczą cech indywidualnych pracowników (ich potrzeb), związku między wkładanym wysiłkiem a nagrodami (płacami) i ewentualną satysfakcją z osiągniętych rezultatów (poziom wykonania + nagrody).

Aby zrozumieć, co motywuje innych, kierownik musi być wyczulony na wewnętrzne potrzeby i osobiste cele pracowników. Motywacja to wprawdzie wewnętrzny stan umysłu, ducha i emocji, który skłania daną osobę do podjęcia określonego działania, ale jest to proces złożony.

Proces ludzkiej motywacji polega między innymi na:

  • wzbudzeniu energii
  • ukierunkowaniu wysiłku na określony cel,
  • selektywnym zwracaniu uwagi na bodźce istotne
  • zorganizowaniu pojedynczych reakcji
    w zintegrowaną sekwencję czynności
  • wytrwałym kontynuowaniu ukształtowanej w ten sposób czynności

Motywacyjne uwarunkowania pracy w organizacjach gospodarczych na ogół podejmowane są w perspektywie wielkości wynagrodzeń i dodatkowo doraźnych nagród. Powiązania wielkości wypłat z poziomem efektywności czy szerzej zachowaniami pracowników są tutaj kwestią kluczową. Nie mniej ważnym elementem pośredniczącym jest satysfakcja pracowników. To właśnie system wynagrodzeń w powiązaniu z poziomem satysfakcji pracowników przesądza o zachowaniu pracowników i w końcu o ich efektywności.

W badaniach organizacji ustalono kilka zależności, część z nich warta jest refleksji:

  • Satysfakcja z otrzymania nagrody jest funkcją wielkości otrzymanej nagrody i wielkości oczekiwanej przez pracownika nagrody.
  • Indywidualne poczucie satysfakcji w dużym stopniu zależy od porównań z innymi.
  • Pracownicy często błędnie oceniają uzasadnienia nagród przydzielonych innym.
  • Ogólna satysfakcja zależy od stopnia, w jakim zarówno nagrody zewnętrzne i wewnętrzne są satysfakcjonujące dla pracownika.

Trzy kategorie motywów:

Cele ego. Odnoszą się do bardziej społecznie niż indywidualnie określonych standardów wykonania; ich realizacja pociąga za sobą nieuchronnie kryterium porównań społecznych. Stąd dążenia do pokazania, że jest się lepszym lub co najmniej tak samo „dobrym, zdolnym i bogatym”. Pewną formą realizacji celów ego jest rywalizacja o uznane atrybuty pozytywnego obrazu „ja”.

Zaangażowanie i kompetencja. Przeplatające się ze sobą dążenia do zaangażowania w zadania, co umożliwia względne osłabienie znaczenia społecznych kryteriów oceny i czerpanie satysfakcji z rozwoju kompetencji. Satysfakcja płynąca z doświadczenia, zaangażowania i kompetencji stanowi, że podejmowane przedsięwzięcia traktuje się jako wyzwania dla własnych możliwości i dotychczasowych doświadczeń.

Nagrody zewnętrzne. Oznaczają klasę typowych celów, takich jak pieniądze, nagrody i inne korzyści, pierwotnie nie związane z samą aktywnością. Są podcelami zasadniczej aktywności, ale w pewnych warunkach przejmują rolę celów głównych. Ich funkcja wobec realizowanych problemów, podobnie jak wcześniej wymienionych, zmienia się w zależności od wyrazistości innych celów na zasadzie „figura tło”. Jednym z nowszych ujęć motywacji jest model oczekiwań zakładający, że motywacja, efektywność i zadowolenie pracownika zależą od porównania jego wkładu pracy oraz nagród z wkładem pracy i nagrodami uzyskiwanymi przez innych w podobnych sytuacjach.

Model tradycyjny. Tradycyjny model motywacji zakłada (Taylor), że ważnym elementem pracy kierownika jest zapewnienie, by pracownicy wykonywali swoje nużące, powtarzalne zadania możliwie sprawnie. Kierownicy ustalali sposób wykonywania zadań i stosowali system zachęt płacowych do motywowania pracowników. Zgodnie z tym poglądem przyjmuje się, że pracownicy są z natury leniwi i że kierownicy rozumieją lepiej ich zadania od nich samych. Pracowników można motywować jedynie wynagrodzeniem pieniężnym.

Model współdziałania. Podejście tradycyjne jest niewystarczające. Kierownicy działów mogą podwyższać motywację pracowników uwzględniając ich potrzeby społeczne oraz zapewniając im poczucie przydatności i znaczenia. Realizowano to przez zwiększenie swobody w podejmowaniu decyzji przez poszczególnych pracowników oraz pełniejsze dostarczanie informacji o zamiarach kierownictwa i funkcjonowaniu całej organizacji.

Model zasobów ludzkich. Zgodnie z tym modelem kierownicy nie powinni skłaniać pracowników do podporządkowania się celom kierowników przez argumentację wynikającą z regulacji płacowych, jak w modelu tradycyjnym, czy też przy pomocy łagodnego traktowania, jak postuluje model współdziałania, ale powinni dzielić się odpowiedzialnością za osiąganie celów organizacyjnych i indywidualnych, przy czym każdy przyczynia się do ich realizacji według swoich zainteresowań i umiejętności.

Ryszard Dobrowolski

4 comments on “Problemy menedżera w zarządzaniu personelem – motywowanie i wynagradzanie pracowników

  1. Tematyka jest bardzo ciekawa ale jak większość artykułów stanowi tylko wstęp do tematu. Jednocześnie odniosłem silne wrażenie że głównym czynnikiem motywującym są pieniądze, ale czy tak naprawdę jest. Znam wiele przykładów ludzi którzy porzucili bardziej intratne posady na rzecz innych wyzwań nie konieczne wspartych bodźcami finansowymi.

  2. Artykuł bardzo ważny z punktu widzenia problemu, nie treści. Nikt na świecie nie stworzył i nie stworzy idealnego systemu motywowania pracowników. Oczywiście do ideału trzeba dążyć. Zmiennych jest tak dużo, że parametry takiego systemu musiałyby być równie zmienne i skomplikowane. Autor nie poruszył problemu motywacji do kreacji a w dzisiejszej dobie motywować trzeba umieć przede wszystkim tych pracowników i te działy, które opierają swoje funkcjonowanie na tworzeniu, innowacyjności, wizji. Inna sprawa, że wiele polskich firm niewiele środków przeznacza na badania i rozwój jak gdyby to inni mieli ponosić te koszty. Myślę, że powodzenie menedżera zależy w bardzo dużym stopniu od sposobu w jakim motywuje personel. Polska jest bardzo schematyczna i konserwatywna w tym aspekcie. Rzadko spotyka się coś zaskakującego. A szkoda.

  3. Artykuł został napisany ciekawie, problematyka interesująca. Nie do końca została wyjaśniona problematyka motywacji, uważam że zagadnienie motywowania to bardziej złożony proces. Uważam również, że więcej na ten temat powinno się pisać i mówić.

  4. Autor poruszył bardzo powierzchownie tematykę motywacji i motywowania. Zagadnienie jest tak szerokie, że należałoby przyjrzeć się głębiej poszczególnym aspektom motywacji. Artykuł można potraktować jako wstęp do problemu.

Dodaj komentarz

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.